فرق اورینگ و کاسه نمد

اورینگ چیست؟ کاسه نمد چیست؟

 مقایسه اورینگ و کاسه نمد

 مهم‌ترین فرق اورینگ و کاسه نمد در موقعیت کاربرد آن‌هاست. طوری که کاسه نمد در شافت‌ها و بخش‌های متحرک استفاده می‌شود؛ اما اورینگ‌ها در آب‌بندی پیستون در سیلندر و شیرهای هیدرولیکی در نقاط اتصال پمپ‌ها کاربرد دارند.

 اورینگ‌ها، ساده‌ترین و معروف‌ترین نوع نشت‌بندها هستند که در صنایع امروز به‌تدریج جایگزین نشت‌بندهای پرحجم و کم‌بهره شده‌اند. اورینگ‌ها معمولاً از جنس الاستومرند. برای تهیه آنها مواد اولیه در قالب‌های مخصوص ریخته می‌شود تا به‌صورت یک حلقه کامل درآورده شود.

 طراحی اورینگ به شکلی است که در میان شیار تعبیه شده، قرار می‌گیرد و حجم آن در زمان نصب تا ۱۰ درصد فشرده می‌شود. در موارد استفاده متحرک عمر اورینگ به صیقل بودن سطح قطعه‌ها و سایز بودن آن ارتباط دارد. اورینگ‌ها فقط در سطوح بدون زاویه و متحرک مورداستفاده دارند.

بیشتر بخوانید مقاله فرق اورینگ و کاسه نمد : تولید کننده کاسه نمد اصفهان

برای استعلام قیمت و خرید اورینگ لاستیکی و دیافراگم لاستیکی در اصفهان و سراسر ایران با کارشناسان ماهان صنعت به شماره 03133686571 – 09136854152 تماس بگیرید.

معرفی انواع اورینگ

 درصورتی‌که اورینگ در قطعه‌ای تحت‌فشار بالا نصب گردد، با گذاشتن رینگ فیبری در پشت آن از خارج‌شدن اورینگ از شیار خود جلوگیری می‌کند. دائماً باید یک رینگ فیبری درطرف کم‌فشار اورینگ نصب شود. در صورت استفاده از دو رینگ فیبری اورینگ در وسط آن‌ها قرار می‌گیرد.

  •  اورینگ‌های V و U مانند

 V پک‌ها و U پک‌ها زیر مجموعه سیل‌های مکانیکی هستند که آب‌بندی نقطه اتصال شافت موتور به داخل سر پمپ بیشترین مورداستفاده این دسته است. متریال آن‌ها از کربن سیلیکون، سرامیک،pp ، پلاستیک و … است. طراحی ساخت این سیل‌ها به شکلی است که فشار سیال لبه آب‌بند را به دیواره بچسباند و آب‌بندی را بهتر و کامل‌تر انجام دهد.

  •  اورینگ‌های فلنجی و گردگیرها

 گردگیرها سیل‌های متحرکی از متریال سرامیک، کربن سیلیکون،pp ، پلاستیک و … بوده که معمولاً در پیستون‌ها بکار می‌روند. عمل آب‌بندی به‌وسیله باز شدن لبه آن‌ها و چسبیدن به سطح قطعه انجام می‌شود.

  •  اورینگ‌های دریچه‌ای

 از این نوع آب‌بند در ساخت سوپاپ‌ها، شیرهای یک‌طرفه و … استفاده می‌شود. آلیاژ مورداستفاده در ساخت این آب‌بندها برنج، چدن و انواع پلاستیک است. آبرسانی کشاورزی، صنعتی و فاضلاب از عمده مصرف این دسته می‌باشد.

 کاسه نمد

 کاسه‌نمدها برای قسمت‌های متحرک و آب‌بندی روی شافت‌ها و سایر قسمت‌ها به کار گرفته می‌شود. کاربرد کاسه نمد در صنعت دامنه‌ی وسیعی دارد و در کلیه‌ی قسمت‌هایی که نیاز به جلوگیری از نشر روغن یا مایعات داشته باشد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 انواع کاسه نمد

 کاسه‌نمدها را می‌توان از نظر کاربرد، محل استفاده و شکل لبه تقسیم‌بندی کرد. به انواع زیر توجه کنید:

  •  کاسه نمد بدون فنر

 این مدل کاسه نمد، در مواردی که دستگاه‌های رفت و برگشتی و استاتیک بکار می‌رود و تنش‌های تک‌محوره دارند، استفاده می‌شوند.

  •  کاسه نمد روغن

 مسلماً روغن نسبت به گریس روان‌تر است و احتمال نشتی آن نیز بیشتر! به همین دلیل از کاسه نمد فنری داخلی برای آن‌ها استفاده می‌شود.

  •  کاسه نمد گریس

 گریس دارای ویسکوزیته‌ی بالایی است به‌خاطر همین نشتی کمتری خواهد داشت و برای مهار آن هم از کاسه‌نمدهایی استفاده می‌شود که بدون لبه‌ی فنری هستند و به V-ring معروف‌اند.

  •  کاسه نمد فنری

 این مدل کاسه نمد استفاده زیادی دارد چرا که در دماهای مختلف و تنش‌های بالا و پایین پایدار بوده و عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند. دستگاه‌های دوار، ثابت و رفت و برگشتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید مقاله فرق اورینگ و کاسه نمد : تولید کننده بلادر اصفهان

انواع کاسه نمد

  •  کاسه نمد در خودرو

 کاسه نمد در موارد مختلفی به کار گرفته می‌شود؛ اما در خودرو و بخش‌های مختلف آن کاربرد گسترده‌ای دارد. چون در اتومبیل بخش‌های گوناگونی وجود دارد که از روغن در آن‌ها استفاده شده و برای جلوگیری از نشتی‌های آن لازم است از این قطعه استفاده شود. مثلاً در بخش‌های مربوط به انتقال قدرت، فرمان خودرو، ترمز و … از کاسه نمد استفاده می‌شود. این قطعه در پلوس خودرو مورداستفاده قرار گرفته و از نشت روغن از جعبه‌ی دیفرانسیل جلوگیری می‌کند. در گیربکس نیز از نشت روغن در جعبه‌دنده ممانعت به عمل می‌آورد. ضمناً از آن در بخش‌هایی دیگر نظیر میل‌سوپاپ و میل‌لنگ خودرو هم استفاده می‌شود.

 اجزای تشکیل‌دهنده کاسه نمد

 کاسه نمد به طور معمول از دو بخش تشکیل شده است: بخش فلزی و سخت خارجی و بخش انعطاف‌پذیر داخلی. کار اصلی عایق‌کاری را بخش انعطاف‌پذیر انجام می‌دهد که به بخش فلزی چسبیده است. بخش داخلی از پلاستیک سنتزی یا طبیعی تشکیل شده و با اعمال فشار مناسب بر روی محور، از روغن‌ریزی جلوگیری می‌کند. کاسه نمد دارای قسمت‌هایی مانند قطر خارجی کاسه نمد، جداره فلزی، فنر، روغن و لبه است. لبه، خود به سه بخش تقسیم شده و مرز آب‌بند، لبه‌ی آب‌بند و لبه‌ی گردگیر این سه قسمت هستند:

  •  مرز آب‌بند

 این بخش، سطح مقطعی همچون یک گوه دارد و برای آب‌بندی، بر روی سطح شفت فشار وارد می‌کند.

  •  لبه آب‌بند

 این بخش از الاستومری منعطف تشکیل شده و طراحی آن به‌گونه‌ای است که آب‌بندی آن حتی در صورت ارتعاشات موتور و تغییرات فشار سیال، دچار مشکل نشود. برای بهبود تماس شفت با کاسه نمد نیز از یک فنر بهره می‌گیرند.

  •  لبه گردگیر

 این بخش همانند یک مرز آب‌بند اما بدون فنر عمل می‌کند تا از ورود گردوغبار جلوگیری شوند.

 کاربرد انواع کاسه نمد

 به‌طورکلی، از این قطعه در دستگاه‌های متحرک شامل حرکات دوار، نوسانی (Oscillating) و رفت و برگشتی بهره می‌گیرند.

 حرکت دورانی: جهت چرخش در این دستگاه‌ها برای آب‌بندی بسیار مهم است. شفت ممکن است به‌صورت ساعت‌گرد، پادساعت‌گرد یا در هر دو جهت چرخش داشته باشد.

 حرکت زاویه‌ای: در این مدل حرکت، شفت در یک قوس با زاویه‌ای معین نوسان می‌کند.

 حرکت رفت و برگشتی: شفت به طور رفت و برگشتی به محفظه وارد و از آن خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید مقاله سوزن اورینگ انژکتور چیست؟ : تولید کننده اورینگ اصفهان

 هنگام انتخاب کاسه نمد حتماً به موارد زیر توجه کنید:

  •  دمای کارکرد و درجه حرارت سیستمی
  •  جنس و مدل کاسه‌نمد
  •  کاربرد
  •  سرعت چرخش شافت
  •  هم‌ترازی محور شافت و حفره
  •  قدرت تحمل و سختی شافت
  •  حجم فشار شعاعی وارده
  •  نوع پرداخت‌کاری سطح رویی شافت
  •  نوع روان‌کننده یا سیال
  •  مقدار آب‌بندی

  در این مقاله سعی شد با شرح مفصل و معرفی انواع مدل ها از کاسه نمد و اورینگ،  فرق اورینگ و کاسه نمد را دریابیم.