مشخصات فنی کاسه نمد

مشخصات فنی کاسه نمد

مشخصات فنی کاسه نمد ها شامل تعریفی کلی از کاسه نمد نیز می شود که به آن می پردازیم: کاسه نمد ها نوعی درزگیر بسیار دقیقی می‌باشد که برای درزبندی شفت دوار و پوسته ای که سیالدرش می باشد استفاده ی بسیار فراوانی می‌گردد تا از نشت سیال به بیرون از پوسته  به خوبی جلوگیری کند در حقیقت «کاسه نمد » قطعه ای تشکیل شده است  از سه قطعه فنر ، واشر کاسه ای شکل فلزی و نمد فشرده ای که مانع نشت  بسیاری از سیالات در قطعات مکانیکی شده است اما امروزه هر یک از واشرهای لاستیکی گرد در اندازه‌های بسیار مختلفی که در ذهن داشته باشید که در دستگاه های مکانیکی بسیار مختلف مثل موتور اتومبیل برای پیشگیری از نفوذ روغن به بیرون کاربردی اساسی دارد، را عموماً کاسه‌نمد می گویند. کاسه‌نمد یا همان مجموعه آب بندی  که رایج تر  است معمولاً از جنس تفلون ساخته می شوند تا از خورندگی اجزای آن به خوبی جلوگیری کنند.

پیستون کمک‌فنر درون یک محفظه ای بدون درز و بسته (تیوپ) فلزی که حاوی یک سیال هیدرولیکی(عموماً روغن) بوده است، حرکت می نمایند. اطراف در کناره محل حرکت میله به داخل و خارج محفظه ی بسته و بدون درز به وسیله یک کاسه‌نمد به خوبی آب‌بندی می شوذ و سیال تحت فشار، امکان خروج از محفظه را از دست می دهد و گسیختگی کاسه‌نمد  نشتی روغن از کمک‌فنر خواهدد شد، هر زمانیکه نشتی از کمک فنر ظاهر شود، زمان آن فرارسیده است که آن را تعویض نمایید.

 انواع کاسه‌ نمد ها

در مقاله مشخصات فنی کاسه نمد به بررسی انواع کاسه نمد ها که شامل موارد زیر است میپردازیم:

  • کاسه‌ نمد فانوسی: لوله‌ای از جنس فلزی کاملا ارتجاعی موج‌دار می باشد که واشر لاستیکی در آن جا افتاده و قرار می‌گیرد. این کاسه‌نمد اطراف گلویی میل‌لنگ  و بدنه کمپرسور را به خوبی آب‌بندی می‌ نماید
  • کاسه‌ نمد کمپرسور

ویژگی های موثر شفت بر کاسه نمد

شفت یا میلگرد ترانس برای ساخت انواع ابزار آلات، موتورهای الکتریکی و همچنین ساخت صنایع دفاعی و جنگی مورد استفاده قرار می گیرند. این که شفت دارای چه سرعتی باشد و شکل ظاهری، حفره محور، نوع مایع و شلنگ شفت به چه شکلی باشد بر روی انتخاب کاسه نمد تاثیر گذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید مقاله مشخصات فنی کاسه نمد : دیافراگم لاستیکی

برای استعلام قیمت و خرید اورینگ لاستیکی و دیافراگم لاستیکی در اصقهان و سراسر ایران با کارشناسان ماهان صنعت به شماره 03133686571 – 09136854152 تماس بگیرید.

ساختار مشخصات فنی کاسه نمد

  • لبه کاسه نمد:  کاسه نمد ها  از یک لبه ی بسیار انعطاف پذیر از جنس مواد الاستومری ساخته شده و به بازار عرضه می گردند، در ساختار کاسه نمد ها طراحی به نحوی انجام می شود که در شفت های دوار امکان آب بندی بسیار مناسبی را ایجاد کند.
  • پوسته فلزی:  موارد عمده ی تامین کنندگان بر این مورد بوده اند که کاسه نمدها سختی بسیار لازم و ضروری را در پوسته ی خود داشته باشد تا در نشیمنگاه خود به خوبی متصل شوند.
  • فنر:  فنر موجود در کاسه نمد ها، مکمل لبه کاسه نمد جهت تقویت آب بندی می باشد

با شناخت ساختار مشخصات فنی کاسه نمد ها، باید بدانید که مواد مورد استفاده در ساخت لبه کاسه نمد از یک یا چند ماده الاستومر اصلی و انواع بسیار مختلفی از مواد افزودنی ساخته شده اند مانند: پلاستیک، آنتی اکسیدان، شتاب دهنده، تقویت کننده و موارد دیگر….، این هدف به دلیل ارائه ی بسیار خاصی نظیر سازگاری با انواع مایعات، درجه ی بسیار  بالای انعطاف پذیری، مقاومت زیاد  در برابر سایش، ضریب اصطحکاک بسیار کم می باشد. برای انتخاب مناسب ترین و بهترین  مواد در کاسه نمد ها باید دقت لازم را داتشه باشید.

مشخصات فنی جنس کاسه نمد

  • لاستیک نیتریل: بیشترین کاربرد را در کاسه نمد ها دارد بیشترین استفاده را در: روغن های مبتنی بر پارافین (آلیفاتیک)، روغن های معدنی و چربی ( روغن موتورها، گیربکس ها، و موارد دیگر….)، روغن هیدرولیک، محلول آب (آب صابونی) و محدوده دمای کاری این نوع کاسه نمد ها را باید بدانید از دمای منفی 30 درجه سانتی گراد تا 120 درجه سانتی گراد متغییر می باشد.
  •  لاستیک پلی اکریلیک: در کاسه نمد ها نوع جنس توصیه شده ای که  درمحیط دارای روغن موتور حتی اگر حاوی مواد افزودنی و گوگرد نیز باشد از این لاستیک ها استفاده می کنند روغن های انتقالی، روغن های هیدرولیک، محدوده دمای کاری این جنس کاسه نمد ها  از منفی 25 درجه سانتی گراد تا 150 درجه سانتی گراد بوده است.
  • لاستیک سیلیکون: با توجه به ترکیب شیمیایی این سری از لاستیک های موجود در کاسه نمد ها برابر عوامل جوی، نور مقاومتت بسیار بالایی را دارند  و همچنین مقاومت بسیار خوبی در دمای پایین را دارا هستند که می تواند زمینه کاربردی بالای را پوشش بسیار زیادی دهد. توصیه می شود برای: مقاومت در محیط آزاد و ….، روغن های معدنی، مایعات مبتنی بر گلیکول (GLYCOL)، هرگز در محیط دارای بنزین استفاده ای نکنید و محدوده دمای کاری از منفی 55 درجه سانتی گراد تا 180 درجه سانتی گراد متغیر را رعایت کنید.
  • لاستیک فلوراید: در کاسه نمد هایی که این الاستومر باشد، باید بدانید که  این الاستومر مقاومت استثنایی بسیار زیادی در برابر حرارت و مواد شیمیایی را دارا است. خواص این الاستومر تا دمای 200 درجه سانتی گراد پایدار بوده است. پیشنهاد های عالی در کاربرد آنها از قرار زیر است: هیدرو کربن های آلیفاتیک، هیدرو کربن های معطر (تولوئن، بنزن، زالین)، مواد معدنی روغنی گیاهی، حتی اگر دارای مواد افزودنی باشد، حلال کلر، هوای آزاد و عوامل نوری و اتمفسر و محدوه دمای کاری ار منفی 30 درجه سانتی گراد تا 200 درجه سانتی گراد می باشد.
  • لاستیک نیتریل هیدروژنه: ساختار های شیمیایی این الاستومر (به وسیله هیدروژناسیون یک نوع مناسب از لاستیک نیتریل NBR)) می باشد. میزان مقاومت بسیار عالی  در برابر حرارت 30 درجه سانتی گراد بیشتر از  NBR بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش را دارا هستند. موارد قابل توجه در استفاده از این الاستومر در کاسه نمد ها: مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر OZONE، مقاومت در برابر سایش و محدوه دمای کاری از منفی 40 درجه سانتی گراد تا 150 درجه سانتی گراد بوده است.

بیشتر بخوانید مقاله مشخصات فنی کاسه نمد : ضربه گیر

مشخصات فنی انبساط حرارتی الاستومرها

ضریب انبساط حرارتی الاستومر یکی از مشخصات فنی می باشد که در کاسه نمد ها بالاتر از فلزات بوده است و باید توجه داشته باشید که فقط شکل هندسی و بار شعاعی کاسه نمد را مد نظر قرار دهید زیرا طول عمر کاسه نمد بسته به میزان تغییر مدول کششی ناشی از تغییرات درجه حرارت را دارا است.

مشخصات فنی قاب فلزی کاسه نمد ها

 یک طرف قاب فلزی یا دوطرفه قاب فلزی: کاسه نمد شفت را با سفتی بسیار لازمی برای بر قراری یک اتصال پایدار با نشیمنگاه را ایجاد می نماید.

  • پوشش روکش دار قاب : در کاسه نمد ها این مورد در پوشش بیرونی تا حدود نیمی از ضخامت فلز بوده است. این پوشش قادر به تحمل حرارت بسیار بالایی را دارد.
  • یک طرف قاب فلزی یا دوطرفه قاب فلزی: کاسه نمد شفت را با سفتی بسیار لازمی برای بر قراری یک اتصال پایدار با نشیمنگاه را ایجاد می نماید.
  • بخش داخلی قاب فلزی دارای مزیت های زیر است :خطر خوردگی بسیار زیاد را از بین می برد، جلوگیری از خوردگی نشیمنگاه و حتی اگر از فلز با آلیاژ سبک باشد.
  • بخش خارجی قاب فلزی: در مواردی در کاسه نمد ها که نیاز به نیروی کششی بسیار  بالا و حرکات خودکار بر اساس عملکرد های حساس سیستم های مغناطیسی طراحی شده باشد.

مزایای آن ها که در مقاله مشخصات فنی کاسه نمد بیان میشود عبارت می باشند از: قفل شدن  بسیار خوب و عالی در نشیمنگاه خود، صرفه جویی در مواد با کیفیت بسیار  بالا، سهولت مونتاژ، ایمنی در عملیات، مدل قفلی قابل توصیه استفاده در پروژهای با کاربرد خاص توصیه ی بسیار فراوانی می شود.

مشخصات فنی فنر در کاسه نمد

فنر و مشخصات فنی کاسه نمد که در کاسه نمد ها برای ایجاد شرایط بسیار  بهتر آب بندی در کاسه نمد طراحی می شود و در شرایط کاری که تغییر شکل مکانیکی و تاثیرات شیمیایی مایعات بر خواص لبه لاستیکی خواهد گذاشت فنر با تحت فشار گذاشتن لبه عمل آب بندی را  بسیار بهتر انجام خواهد داد. مواد تشکیل دهنده فنر که یکی از مهمترین مشخصات فنی در کاسه نمد است از فولاد آلیاژی فشرده شده می باشد که از استحکام بسیار بالا با استاندارد UNI 3823 , DIN 17223 برخوردار بوده است. لازم به ذکر است همه کاسه نمد ها از چندین اندازه ی بسیار مختلف ساخته می شوند و کاسه نمد های روغن از نوع فلزی استاندارد بوده اند و این کاسه نمد ها برای آب بندی روغن یا گریس بر روی شفت ها استفاده ای بسیار فروان می شود. حداکثر فشار کاری کاسه نمد ها 10PSI و دمای کاری انها 240 درجه است. در اندازه های بسیار مختلف نیز قابل طراحی و ساخت هستند.

بیشتر بخوانید مقاله مشخصات فنی کاسه نمد : کوپلینگ

 انتخاب کاسه نمد

مهترین عوامل در انتخاب کاسه نمد مناسب در تجهیزات صنعتی:

  • دما
  • میزان آب بندی
  • فشار
  • سرعت گردش شافت

نکاتی در مورد کاسه نمد ها

  • یک لبه با فنر، عموما برای آب بندی مواردی که دارای فشار کاری پایین حدود 0.5 بار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دولبه با فنر، عموما در برای آب بندی در فشار کاری پایین حدود 0.5 بار مورد استفاده قرار می گیرد و لبه دوم آن نقش گردگیر را ایفا می کند.
  • دو لبه با دو فنر، طراحی این نوع کاسه نمدها طوری می باشد که دو محیط را کاملا از هم جدا کند.
  • یک لبه بدون فنر، برای آب بندی مایعات مانند گریس یا روغن با ویسکوزیته بالا بوده که تحت فشار کاری نمی باشند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاسه نمدوایتون در محیط با درجه حرارت بسیار بالای دارند مانند موتور های جت و … کاربرد دارند.

جمع بندی

فنر و مشخصات فنی کاسه نمد که در کاسه نمد ها برای ایجاد شرایط بسیار  بهتر آب بندی در کاسه نمد طراحی می شود و در شرایط کاری که تغییر شکل مکانیکی و تاثیرات شیمیایی مایعات بر خواص لبه لاستیکی خواهد گذاشت فنر با تحت فشار گذاشتن لبه عمل آب بندی را  بسیار بهتر انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید مقاله مشخصات فنی کاسه نمد: کاسه نمد صنعتی