تفاوت کوپلینگ و کلاچ

تفاوت کوپلینگ و کلاچ چیست؟

تفاوت کوپلینگ و کلاچ در چیست؟ کوپلینگ ها این سازه ها جزیی از ماشین ها و خودرو ها به حساب می آیند که حرکت میکنند و توان را از انتهای یک محور دریافت خواهند کرد و به محور دیگر منتقل می نمایند.

در اکثر کوپلینگ ها هیچ زمانی قطع رابطه ای میان محور محرک و متحرک وجود ندارد و در خصوص دسته بندی کوپلینگ ها به این صورت می باشد که، کوپلینگ ها به دو دسته کوپلینگ های صلب و انعطاف پذیر دسته بندی خواهند شد؛ کلاچ ها اجزائی از ماشین می باشند که به وقت نیاز، ارتباط یک محور را به محور دیگر برقرار می نمایند و یا قطع می نمایند و سرعت های ان دو محور را به یک سرعت تبدیل خواهند کرد؛ کلاچ ها حین و زیر ب قطع و وصل هم خواهند شد همیشه از طریق اصطحکاک گشتاور را منتقل می کنند برای ایجاد کردن نیروهای اصطحکاک ضروری از نیروی مکانیکی، الکتریکی، هیدرولیکی و نپوهاتیکی استفاده ی فراوانی می کنند.

از این مدل کلاچ ها به موارد روبه رو اشاه می کنیم: کلاچ های یک صفحه ای، چند صفحه ای ، مخروطی و اتوماتیک قطع و وصل شوند. الکتریکی ( مغناطیسی ) و قطع و وصل شوند. هیدرولیکی و نپوهاتیکی را نام خواهیم برد. لازم به ذکر می باشد کلاچ های قطع و وصل کننده ای نیز هستند که گشتاور را از راه اتصال فرعی منتقل خواهند کرد ( مانند کلاچ های پنچه ای و دنده ای ) در این به مقاله در ابتدا باید درباره ی انواع کوپلینگ و کلاچ مطالبی قرار بدهیم و به تفاوت های بین این دو بپردازیم.

انواع کوپلینگ ها در مقایسه با انواع کلاچ

  • کوپلینگ های صلب:

کوپلینگ های صلب به این معنی می باشد: کوپلینگ های سخت که این مدل کوپلینگ ها برای برقراری نمودن اتصال میان دو محور هم راستا است در تجهیزاتی که هم محوری دقیق دو محور بسیار اساسی می باشد از ضرورت بسیار بالایی برخوردار می باشد استفاده می شود و هر نوع  ناهماهنگی و عدم تقارن محوری در این نوع کوپلینگ ها آسیب و خرابی هایی  را  بخاطر دورهای بسیار بالا به همراه می آورد که  این مدل از کوپلینگ ها به دو نوع دسته بندی می شوند.

  • کوپلینگ های پوسته ای:

مکانیزمشان بدین شکل می باشد که دو نصفه پوسته با فشار زیاد پیچ ها روی محور بسته خواهد شد و گشتاور چرخشی اصطکاک را به محور منتقل می کند و هردو محور خار انطباقی به پوسته وصل می شوند ، مونتاژ کردن اینها  کاری راحت است ولی  منتقل کردن قدرت بین دو محور هم قطر را ممکن خواهد ساخت. 

  • کوپلینگ های فلنچی:

در این کوپلینگ های صلب نیز سطح بیرونی بوش لغزشی مخروطی می باشد بخاطر محکم کردن پیچها اتصال فشاری و اصطکاک بسیار عالی میان فلنچ و بوش  ایجاد خواهد شد. دو محور در این اتصال کاملاً همراستا باید باشد ،  و از طرف دیگر هم مونتاژ و دمونتاژ این نوع از کوپلینگ ها به راحتی صورت میگیرد.

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت کوپلینگ و کلاچ : تولید کننده کاسه نمد اصفهان

برای استعلام قیمت و خرید اورینگ لاستیکی و دیافراگم لاستیکی در اصقهان و سراسر ایران با کارشناسان ماهان صنعت به شماره 03133686571 – 09136854152 تماس بگیرید.

کوپلینگ های انعطاف پذیر

در مقاله تفاوت کوپلینگ و کلاچ به بررسی گوپلینگ های انعطاف پذیر هم پرداخته میشود. کوپلینگ های منعطف در مدل های بسیار متنوع تجاری در بازار هستند که هر کدامشان برای مناسب شرایطی بسیار خاص و ویژه اند این کوپلینگ ها قادر می باشد به تحمل کردن عدم تقارن محوری شعاعی و زاویه ای را میان محور محرک و متحرک بوجود خواهند آورد.

کوپلینگ های انعطاف پذیر دارای 4 وظیفه ی اصلی و اساسی اند من جمله:

  1. منتقل نمودن گشتاور و سرعت از محرک به متحرک
  2. این کوپلینگ ها موظف می باشد به خنثی کردن  و مستهلک کردن ارتعاشات
  3. وظیفه ی مهم کوپلینگ منعطف در جبران نامیزانی می باشد.
  4. تاثیر کوپلینگ ها روی فرکانس طبیعی

معرفی پارامترها در انتخاب و فاکتورهای مشخصه هر کوپلینگ کدام است؟

در مقاله تفاوت کوپلینگ و کلاچ به معرفی پارامترهای کوپلینگ نیز پرداخته میشود. برای انتخاب کردن کوپلینگ  اطلاع از میزان بار و قطر محور کافی نمی باشد بلکه باید کلیه شرایط  بر انتقال قدرت مورد بررسی باشد. نحوه سوار شدن دو نیمه کوپلینگ ، اندازه ی  نامیزانی محورها ، محدوده گشتاور انتقالی و دمای سیستم، مواردی می باشد که باید قبل از انتخاب کردن کوپلینگ مورد توجه باشد.

قبل از انتخاب کردن کوپلینگ موارد زیر را بررسی نمایید :

  1. نوع سیستم محرک ( موتور الکتریکی ، موتور احتراقی ، تعداد سیلندر و … )
  2. نوع سیستم متحرک ( فرم پمپ ، سنگ شکن ، مخلوط کن و …. )
  3. گشتاور نامی( در عملکرد پیوسته )
  4. گشتاور  در شروع و خاتمه حرکت و مواجهه با اضافه بار )
  5. گشتاور ارتعاشی T( میزان نوسان گشتاور حول  نامی )
  6. تعداد دفعات خاموش و روشن شدن در یک ساعت
  7. مقدار و مدل نامیزانی بین محور های محرک و متحرک ( زاویه ای ، محوری ، هردو )
  8. راه و نصب کردن کوپلینگ روی محور ( محور به محور ، محور به چرخ طیار ، انطباقی و …. )
  9. اندازه محور ( قطر محورهای محرک و متحرک )
  10. دمای محیط کاری
  11. محدوده  ی سرعت دوران ( محدوده های حداقل و حداکثر سرعت )
  12. ضریب های عملکرد ( ضریبی که بتواند اثر مجموعه پارامترهای فوق را اعمال نماید. )

 

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت کوپلینگ و کلاچ : تولید کننده بلادر اصفهان

کلاچ

با دانستن موضوعات مختلف درباره ی تفاوت کوپلینگ و کلاچ حال در خصوص کلاچ ها باید بگوییم که کلاچ ها  جزیی از ماشین است که  در مواقع نیاز، ارتباط بین یک محور را با محور دیگر ایجاد می نماید و یا ارتباط را قطع خواهد کرد و سرعت های ان دو محور را نیز به یک سرعت مبدل می نماید. کلاچ ها بیشتر از طریق اصطحکاک گشتاور را منتقل می نماید و برای تامین کردن نیروی اصطحکاک ضروری از نیروی مکانیکی، الکتریکی، هیدرولیکی و نپوهاتیکی بهره خواهند برد. با  این کلاچها این امکان وجود خواهد داشت تا کلاچ های یک صفحه ای، چند صفحه ای ، مخروطی و اتوماتیک قطع بوجود بیاید. برخی از این مدل کلاچ ها عبارت است از:

  1. کلاچ های یک صفحه ای: از مهم ترین  کلاچها  در صنعت اتومبیل سازی استفاده می شود که از مزیت های کلاچهای یک صفحه ای به سادگی در ساختار و حجم کم و، نیروی تماس بالا، سایش کم لنت  و غیر حساس بودن نسبت به سرعت های زیاد و شرایط محیطی است.
  2. کلاچ چند صفحه ای: کلاچهای چند صفحه ای از ساختار کاملا شبیه به کلاچ یک صفحه ای هستند با این تفاوت که در اینجا به بدنه محور محرک و  به گلویی محور متحرک دیسکهای زیادی بسته خواهند شد. جالب است که این دیسک ها بدون پوشش هستند که از فولادهای سخت کاری شده ساخته خواهند شد و به کلاچ های چند صفحه ای کلاچ های سینوسی نیز می گویند.
  3. کلاچ های مخروطی: در کلاچ های مخروطی نیروی اصطحکاک با درگیر شدن سطح جانبی یک مخروط خارجی با یک مخروط داخلی  صورت خواهد گرفت.
  4. کلاچ های اتوماتیک: کلاچ های بدون هیچگونه نیروهای خارجی به صورت اتوماتیک عمل قطع و وصل را انجام خواهند داد و بیشتر به سه نوع کلاچ اند که عبارت هستند از : کلاچ های ایمنی – کلاچ های سانتریفیوژ – کلاچ های یک جهته

بیشتر بخوانید مقاله تفاوت کوپلینگ و کلاچ : تولید کننده اورینگ اصفهان