کاربرد ورق لاستیکی

کاربرد ورق لاستیکی

در این مقاله به بررسی موضوع کاربرد ورق لاستیکی پرداخته میشود. ورق های لاستیکی زندگی افراد را به شدت تحت تأثیر قرار خواهند داد و کاربرد های بسیار زیاد و گسترده ای دارند که معمولاً با دنیای صنعتی گره خورده است. ورق های لاستیکی محصولاتی می باشند که در بسیاری از موارد ( کاربرد عمومی ، صنعتی و معدن) مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهند گرفت و قابل انعطاف پذیر برای اهدافی بسیار مختلف می باشند. ورق های لاستیکی بسیار متنوع می باشند و با طول، قطر و اندازه های بسیار گوناگون مختلف برای کاربرد های بسیار زیاد مختلف در بازار موجود می باشند.کاربرد ورق های لاستیکی در حوزه ای وسیع قرار دارد؛ این ورق های لاستیکی از کشش بسیار زیاد و بالایی برخوردار می باشند و در برابر شرایط مختلف آب و هوایی مقاومت زیادی را دارند. این ورق های لاستیکی همچنین به صورت ورق هایی سیاه رنگ و همچنین ورق های رنگی برای مصارف فنی و کاربردهای صنعتی در بازار موجود می باشند. از دیگر مشخصات ورق های لاستیکی میتوانیم به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم.

  • ورق لاستیکی از نظر شیمیایی بشدت پایدار می باشند.
  • ورق لاستیکی هیچ اثر سمی یا فیزیولوژیکی مضری را نخواهند داشت.
  • ورق لاستیکی در مقابل ازن ، اکسیداسیون ، نور ماوراء بنفش و هوازدگی به طور کلی مقاومت بسیار بالایی را دارند. سایر ورق های لاستیکی از لاستیک های بازیافتی ، لاستیک اصلاح شده، لاستیک طبیعی و یا لاستیک مصنوعی تولید خواهند شد.

 

بیشتر بخوانید مقاله کاربرد ورق لاستیکی : تولید کننده کاسه نمد اصفهان

برای استعلام قیمت و خرید اورینگ لاستیکی و دیافراگم لاستیکی در اصقهان و سراسر ایران با کارشناسان ماهان صنعت به شماره 03133686571 – 09136854152 تماس بگیرید.

کاربرد ورق لاستیکی را بیان کنید؟

کاربرد ورق های لاستیکی بسیار متنوع می باشند و هر کدام برای کاربردی مورد استفاده ی بسیار زیادی قرار خواهند گرفت. به عنوان نمونه ورق های لاستیکی نئوپرن به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند مقاومت بسیار زیاد و بالا در مقابل شرایطی بسیار سخت آب و هوایی، دوام و استحکامی عالی و بالا، مقاومت  در برابر روغن، نور خورشید و ازن، در صنایع نفت و گاز و مواد شیمیایی بشکلی بسیار زیاد و گسترده استفاده ی بسیار زیادی دارد.

در اکثر مورد از صنایعی مانند صنعت داروسازی و مراقبت های بهداشتی ، از اوراق لاستیکی به عنوان عایق استفاده ی بسیار زیادی می گردد.در صنعت داروسازی از این ورقه ها لاستیکی سیلیکون دار استفاده می نمایند. سیلیکون یک لاستیک مصنوعی است که می تواند 200 درجه سانتیگراد را تحمل کند و از نظر شیمیایی بشدت بی اثر می باشد با توجه داشتن به این فاکتور کاربردش معلوم می شود.

ورق لاستیکی EPDM که از لاستیک مصنوعی EPDM اتیلن پروپیلن دیون مونومر است، برای استفاده در فضاهای باز بشدت توصیه می گردد، به این علت که در برابر بخار، مواد شیمیایی و ازن مقاومت دارد، این ورق ها از خصوصیات الکتریکی و نفوذپذیری بسیار خوبی نیز برخوردار می باشند که کاربردش را مشخص می نماید. از سایر ورق های لاستیکی  به عنوان کفپوشی کاملا دائمی در بعضی از مکان ها مانند مناطق بازی کودکان ، سالن های بدنسازی یا نمایندگی های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

از ورق های لاستیکی بسیار باریک برای ایجاد کردن برخی انواع پد مو قابلیت استفاده را دارد و از ورق های لاستیکی با اندازه ای متوسط ​​، به عنوان تشک کف خودرو استفاده نیز می شود. ورق های لاستیکی بسیار ضخیم، در زمینه های صنعتی، به منظور کاهش دادن سر و صدا و لرزش  در زیر ماشین آلات کاربرد دارد. ورق های لاستیکی در صنعت ساخت و ساز نیز کاربرد های زیادی دارند؛ کاربرد ورق های لاستیکی بسیار گسترده تر آن است، ذکر همه آنها در این مقاله امکان پذیر نمی باشد.

بیشتر بخوانید مقاله کاربرد ورق لاستیکی : تولید کننده بلادر اصفهان

اصطلاح ورق لاستیکی و کاربرد آنها

 اصطلاح ورق های لاستیکیRubber Sheet  می باشد، با انواع بسیار مختلف در صنایعی بسیار متنوع بسته بندی می گردد، به نوع کاربرد ورق لاستیکی از جمله خودرو سازی، صنایع دفاع، هواپیما سازی و خانه سازی مورد استفاده می باشد. مقاومت عالی در برابر گرما، حرارت، ورق لاستیک نسوز، ورق لاستیک اسفنجی(Sponge Rubber Sheet) ، ورق لاستیک دیافراگم، ورق لاستیک ضد اسید، ورق لاستیک پلی استر با تحمل سختی و دما در شرایطی بسیار متفاوتی در لاستیک سازی ماهان صنعت اصفهان موجود می باشد.

اگر از دیدن متریال و جنس های شیمیایی به ورق های لاستیکی دقتی کنیم؛ می توانیم به ورق لاستیک SBR, ورق لاستیک NBR, ورق لاستیک EPDM , ورق لاستیک وایتون(Viton) و نئوپرن اشاره ای داشته باشیم. کاربرد ورق های لاستیکی در بیشتر مواقع در درزگیری و آب بندی و لرزش گیری در خودرو به خصوص ورق لاستیکی اسفنجی می باشد. به علاوه ضخامت این ورق های لاستیکی از 1 تا 500 میلیمتر در وجود دارد. سایر ورق های لاستیکی دیافراگم بسیار مقاوم برای مکان هایی می باشند که دارای حرارت و فشار بسیار زیادی است. ورق های لاستیکی دیافراگمی قادر به تحمل کردن فشار تا 100 درجه سانتی گراد می باشند. در صورتی که ورق لاستیکی وایتون ضد اوزون، گرما و اکسیژن می باشد. 

کاربرد ورق لاستیکی EPDM  را ذکر کنید؟

نام دیگر این اوراق لاستیکی، ورق لاستیک ضد اسید است که مناسب در برابر نور خورشید و شرایط بیرونی می باشد. نوارهای طولی لاستیکی در سطح مقطع هایی بسیار متنوع و مختلف برای مصارف آب بندی مخازن، آببندی درب و پنجره های ساختمانی، آب بندی دریچه های فاضلاب، آببندی درب های اتوکلاو کاربرد بسیار زیادی دارد.

بنوارهای متنوع و مختلف لاستیکی برای ضربه گیر ستون پارکینگ، نوارهای لاستیکی برای آببندی بتون، آب بندی بوسیله ی نوارهای لاستیکی برای سقف و سازهای بزرگ، نوار آب بندی درب ماشین بازیافت شهری، نوار آب بندی برای دور باسکول های صنعتی، نوار آببندی برای تی های خانگی و ماشین های شستشوی صنعتی و نوارهای آب بندی سردخانه ها و یخچالها کاربرد دارد؛ علاوه بر متریال های (materials) استفاده شده در این نوارهای لاستیکی شامل NBR, EPDM, SBR, NR, NEOPERAN می باشد، ابعاد و اشکال بسیار مختلفی برای این درزگیرهای لاستیکی و آب بندها وجود خواهد داشت.

دقت نمایید ورق های لاستیکی به صورت عایق لاستیکی هستند، که  به عنوان واشرهای آببندی، کفپوش، ضربه گیر، پرده صنعتی، آببندی سطوح مخازن (رابرلاینینگ) و گسکت کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید مقاله کاربرد ورق لاستیکی : تولید کننده اورینگ اصفهان

کابرد ورق لاستیکی نئوپرن یا (CR (Chloroprene Rubber

ورق نئوپرن  ورق کلروپرن است؛ که دارای مقاومت بسیار بالایی است. مقاومت نئوپرن در برابر فشار و سایش نسبت به سایر الاستومرها بشدت بیشتر می باشد. نئوپرن اولین بار  در سال ۱۹۳۱  اختراع گشت. تولید کردن نئوپرن به صورت پلیمریزاسیون کلروپرن صورت خواهد گرفت.

ورق نئوپرن (کلروپرن) پرکاربردترین ورق های لاستیکی در بازار می باشد که به علت خواص قابل توجهی از قبیل استحکام کششی، مقاومت محیطی، جذب ارتعاشات، ضد اسید و باز، ضد روغن، ضد فشار، سایش و تنش و مقاومت دمایی 40- الی 120+ درجه سانتیگراد مورد استفاده ی بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد.

چسبندگی  ورق های نئوپرن (کلروپرن)  به سایر الیاف و فلزات و مقاومتی بسیار زیاد و بالا در شرایط جوی باعث استفاده این نوع ورق لاستیکی در ساختمان و صنعت نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی، خطوط انتقال لوله و صنایع هوایی است که در این صنایع به عنوان لاستیک آب بند، هوابند، واشر، گسکت و رابرلاینیگ مورد استفاده است.

به طور بسیار کلی استفاده کردن از ورق های نئوپرن (کلروپرن) موجب افزایش شدید مقاومت سطح در برابر فشار، مقاومت در برابر ارتعاشات و ضربه های وارده، افزایش دادن عمر سازه، کاهش دادن هزینه تعمیر و بازسازی خواهد شد.