انواع پکینگ لاستیکی

انواع پکینگ لاستیکی

پکینگ لاستیکی چیست؟

پکینگ لاستیکی یا قطعه آب‌بندی متحرک از جنس لاستیک طبیعی و یا مصنوعی ساخته میشود که به صورت دینامیکی در آب‌بندی پیستون و شافت پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی عمر مفید این پکینگ ها به جنس ساخت بستگی دارد‌.

پکینگ‌ها به‌صورت ردیفی یا چند تکه بوده و با استفاده از الیاف تقویت می‌شوند.، همچنین برای تقویت این پکینگ‌ها میتوان از رینگ پشتیبان هم استفاده کرد که باعث میشود تحمل فشار آن‌ها افزایش بیابد.

مشخص کننده جایگاه پکینگ ها لبه‌های داخلی و خارجی  آنهاست. زمانی که لبه‌های بیرونی بلندتر باشند، گلویی کار می‌کند و اگر لبه‌های داخلی بلندتر باشند، پیستونی درگیر خواهد شد. درصورتی که این لبه‌ها با یکدیگر تقارن داشته باشند، هم گلو و هم پیستون باهم کار می‌کنند. طریقه نصب آن‌ها معمولا به گونه‌ای است که با فشار، لبه پکینگ را به دیواره چسبانده و به شکل بهتری آب‌بندی را انجام می‌دهند.

در ادامه  انواع پکینگ لاستیکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

پکینگ دو طرفه

پکینگ دو طرفه فلز دار از نوع پکینگ‌های پنوماتیک (نیوماتیک) هستند که در آن از یک صفحه گرد فلزی استفاده میشود و کاربرد آن تقویت کننده پکینگ در برابر فشار هوا است که در واقع این صفحه فلزی به عنوان واسط بین دو پکینگ لاستیکی عمل می‌کند و آن دو پکینگ را به یک پکینگ تبدیل می‌گرداند. از پکینگ های دوطرفه فلز دار در جک‌های رفت و برگشتی یا دو طرفه پنوماتیکی استفاده می‌گردد، این پکینگ‌ها قادر به تحمل فشاری معادل ۴۰۰ بار هستند و عمل آب‌بندی را از دو طرف انجام می‌دهند.

پکینگ لاستیکی

پکینگ لاستیکی از خانواده آب‌بند‌ ها و از جنس پلاستیک طبیعی و یا مصنوعی)هستند که به‌صورت دینامیکی بر روی شفت و پیستون پمپ‌ ها نصب‌ میشوند که وظیفه آب‌بندی و جلوگیری از نشت سیالات را بر عهده دارند. پکینگ‌های لاستیکی یا پلیمری از طراحی خاصی برخوردارند و عمر کاری آن‌ها به جنس، نحوه ساخت، نوع و ساعت عملکرد و میزان تحمل فشار برمی‌گردد.

پکینگ‌ Epdm

پکینگ‌ Epdm یک پکینگ از جنس لاستیک EPDM (اتیلن پروپیلن دی ان مونومر) و یک الاستومر بادوام با دانسیته بالا است، دلیل  استفاده از این پکینگ مقاومت بالا و عدم ترک‌خوردگی در محیط بیرونی است که به طورگسترده‌ای در آب‌بندی و درزگیری ساختمان‌ها و صنعت خودرو و همچنین آب‌بندی‌های پایدار در دماهای بالا و روکش غلطک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های بارز این نوع پکینگ می‌توان به انعطاف‌پذیری عالی در دماهای بالا و پایین، پایداری  و مقاومت عالی در برابر گرما، نور شدید خورشید، اکسیداسیون، دفرمگی، سایش و خوردگی و … اشاره کرد. پکینگ‌ Epdm یکی از رایج ترین و کاربردی‌ترین پکینگ‌ها با ساختار سنتزی میباشد.

استفاده از این نوع پکینگ به سرعت در حال افزایش و فراگیر شدن است. محدوده خدماتی این پکینگ از ۴۰- تا ۲۵۰ الی ۲۷۵ درجه فارنهایت متناوب است.

بیشتر بخوانید مقاله انواع پکینگ لاستیکی : تولید کننده کاسه نمد اصفهان

برای استعلام قیمت و خرید اورینگ لاستیکی و دیافراگم لاستیکی در اصقهان و سراسر ایران با کارشناسان ماهان صنعت به شماره 03133686571 – 09136854152 تماس بگیرید.

پکینگ NR

پکینگ NR نوعی پکینگ از جنس کائوچوی یا الاستومر طبیعی است، این پکینگ به دلیل دارا بودن خواص و ویژگی‌هایی مشابه پکینگ‌هایی از جنس لاستیک طبیعی، در بسیاری موارد می‌تواند جایگزین پکینگ‌های لاستیکی طبیعی شود که  به پکینگ طبیعی مصنوعی نیز اطلاق می‌شود و در ساخت انواع درزگیرها و آب‌بندهای لاستیکی کاربرد دارد.

از جمله مزایای این پکینگ می‌توان به ارزان بودن، مقاومت خوب در برابر آب، در برابر پارگی، در برابر خستگی دینامیکی، جهندگی بالا، چسبندگی خوب، میرایی کم از مزایای این پکینگ است و از معایب آن می‌توان به مقاومت کم در برابر حلال‌های هیدروکربنی ، در برابر روغن و بنزین، در برابر شعله و اشتعال و مقاومت بسیار ضعیف در برابر نور خورشید اشاره کرد.

وی پکینگ

وی پکینگ یا پکینگ طبقاتی که به  « پکینگ دستی » در ایران نیز معروف است ، مواد تشکیل دهنده در پکینگ‌های طبقاتی یا وی پک بسته به میزان اصطکاک، ساییدگی، تحمل حرارت، مقاومت در برابر فشار متغیر است. اما به طورکلی جنس پکینگ‌ها از 3لایه لاستیک منجیددار و4 لایه NBR می باشد؛ قابلیت تنظیم ارتفاع، از مزایای پکینگ طبقاتی به شمار می‎رود.

این پکینگ به صورت ۵ یا ۷ ردیفه در جک‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی و سیلندر‌های تک ردیفه و دو ردیفه‌ی هیدرولیکی در فشار‌های بالا وپایین مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این پکینگ شامل یک حلقه‌ی بالایی و یک حلقه‌ی پایینی است که تعدادی حلقه‌ی دیگر (حلقه‌های میانی) بر حسب نوع فشاری که باید تحمل کند در وسط این دو قرار می‌گیرند.

پکینگ پیستونی

یکی از انواع پکینگ لاستیکی ، پکینگ پیستونی است. کاربرد پکینگ پیستونی معمولاً‌ در جک‌های هیدرولیکی و پنوماتیکی میباشد و مانع از نشت مایع به بیرون و نفوذ گرد و خاک به داخل سیلندر میشوند و اجازه می‌دهند تا فشار درون پیستون حفظ شود و طراحی آن‌ها به گونه‌ای میباشد  که لبه‌ی آب‌بندی داخلی آن ها از لبه آب‌بندی خارجی آن ها بلندتر و باریک‌تر است.

پکینگ پیستونی پمپ و جک قادر به تحول فشار برابر ۲۰۰ بار هستند و تا دمای زیر ۱۹۰ درجه از کارایی خوبی برخوردارند.

این پکینگ‌ها در ابتدای سیلندر قرار گرفته اند تا مانع از نشت مایعات یا گازها از پیستون شوند. این پکینگ از خانواده پکینگ پلی اورتان می باشند البته پکینگ‌های پیستونی ۳ یا ۵ لایه هم در بازار موجود است که نوع ۳ لایه آن از جنس لاستیک منجید دار و نوع ۵ لایه آن از جنس NBR میباشند.

پکینگ گلویی

یکی از انواع پکینگ لاستیکی ، پکینگ گلویی است. پکینگ گلویی، در جک‌های پنوماتیک (بادی) و هیدرولیک کاربرد دارد،  استفاده از نوع پنوماتیک  در سیستم‌های داینامیک از هر دو عملکرد ترکیبی و همزمان آب‌بند/گردگیر آن میباشد ونیز هیدرولیک آن عمل آب‌بندی یک طرفه گلوئی سیلندر را در حین باز و بسته شدن و جلوگیری از نشت مواد و سیالات را بر عهده دارد. طراحی  این پکینگ به گونه‌ای است که لبه‌ی آب‌بندی داخلی آن از لبه آب‌بندی خارجی کوتاه‌تر است. پکینگ گلویی از جنس پلی اورتان می‌باشد و در دمای ۳۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد از بازدهی و کارایی مناسبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید مقاله انواع پکینگ لاستیکی : تولید کننده بلادر اصفهان

پکینگ منجنید دار

جنس پکینگ منجید دار مشابه پکینگ‌های یک طرفه فلزدار از نوع  NBR یا نیتریل و میباشند،  تفاوت  پکینگ‌های منجیددار  از جهت تقویت کنندگی آن است که  در آن از یک لایه الیاف کتان یا پلی‌استر استفاده می‌کنند و مقاومت بالایی در برابر فشار دارند و تغییر شکل نمی‎دهند. پکینگ های منجید دار به دلیل تنوع و گستردگی زیاد از لحاظ شکل، اندازه و نوع متریال کاربردی در مصارف مختلف استفاده میشوند و عمده‌ ترین نوع آن نخ‌‌دار ساده است.

تفاوت پکینگ‌های بدون منجید با منجیددار در لایه کتان یا پلی استر است که اصطلاحاً به آن‌ها «بدون نخ» هم گفته می‌شود.

پکینگ یک طرفه فلز دار

پر کاربرد ترین انواع پکینگ لاستیکی ،پکینگ یک طرفه فلز دار از نوع پکینگ‎ های هیدرولیک می‌باشد که در ابعاد مختلف  برای پیشگیری در برابر فشار روغن به کار می‌روند و عمل آب‌بندی را از یک طرف انجام می‌دهند.

در این مدل پکینگ با بالا رفتن هر چه  بیشتر فشار روغنی که به قسمت پشتی این آب‌بند وارد می‌شود، پره بیرونی  نیز فشار بیشتری به بدنه پمپ یا سیلندر وارد می‌کند و به همین ترتیب باعث جلو گیری از نشتی می‌شود.

پکینگ سیلیکونی

یکی از انواع پکینگ لاستیکی ، پکینگ سیلیکونی است. این نوعی پکینگ  همانطور که از نام آن مشخص است از جنس لاستیک سیلیکونی  با کارایی بالا میباشد و  اغلب  از این پکینگ برای آب‌بندی واشر و محصولاتی که در معرض دمای بسیار بالا یا پایین قرار دارند، استفاده می‌شود. انعطاف‌پذیری  این لاستیک‌های سیلیکونی در دمای زیر  ۷۵- درجه فارنهایت با هیچ نوع لاستیک دیگری قابل مقایسه نیست، تحمل درجه‌حرارت‌های بسیار بالا، از قابلیت های پکینگ های سیلیکنی می‌باشند (مقاومت حرارتی از ۵۵- الی ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) و در دمای ۳۰- الی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد از بازدهی مناسبی برخوردارند.

پکینگ پلی اورتان یا PU

 بهترین نوع پکینگ‌های پلی یورتان یا پلی اورتان، پلیمرهای صنعتی و جزء پکینگ‌هایی ضد روغن و  مقاوم در برابر سایش هستند که کاربرد آن در زمینه جلوگیری از نشت سیالات، جامدات، مایعات، گازها و آلاینده‌ های خطرناک به دو شکل پیستونی و گلویی است.

این پکینگ‌ها تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌ نمایند و در مقایسه با  پکینگ NBR مقاومت حرارتی بالاتری دارند. پکینگ پلی اورتان، جایگزین بسیار مناسبی برای انواع لاستیک به حساب می‌آیند که از بارزترین مزایای آن می‌توان خواص مکانیکی فوق‌ العاده، مقاومت شیمیایی بالا، مقاوم در برابر سایش و انعطاف‌پذیری بسیار عالی را نام برد.

فروش انواع پکینگ کاستاس

پکینگ کاستاس (کاستاش)  یک برند ترک از پکینگ‌های پلی اورتان هستند که کاربرد آن  در جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک میباشد.  متریال  استفاده شده در آن‌ها پلی‌اورتان با استحکام و مقاومت سایشی بالا است و در ابعاد و سایز‌های مختلف و به دو شکل گلویی و پیستونی با عملکرد یک طرفه و دو طرفه ارائه می‌شوند. قابلیت تحمل فشار این پکینگ‌ها از ۲۵۰ تا ۴۰۰ بار و قابلیت تحمل حرارت آن‌ها از ۳۰ درجه زیر صفر تا ۱۰۰ درجه بالای صفر است.

بیشتر بخوانید مقاله انواع پکینگ لاستیکی : تولید کننده اورینگ اصفهان